top of page

Slut på semestercyklingen?

Jag hoppades att jag hade fått skriva om dagens cykelorienteringsträning, men barnens orientering gick före idag. Det var avslutning på en liten sommarcup som de deltagit i, med prisutdelning. Som jag nämnt tidigare så har man inte så ofta chans att delta i cykel-o här i Åbotrakten. Vi får hoppas att det ordnas fler ännu i höst.

Slut på semestern är det också. Jag har som tur haft chansen att (i mina mått) få cykla rätt så mycket de senaste två veckorna. Det började med en tur på 105 km längs Lilla Ringvägen i Åbolands skärgård. Det blev samma rutt och tidtabell som förra sommaren, men i år var vi tre stycken som var med. Start sex på morgonen, och först genom Åbo till Nådendal och vidare mot Rimito och Röölä, med en färja innan vi kom fram till Hanka och väntade på m/s Östern vid Hanka kl. 10 och färdades via Själö till Nagu. Från Nagu trampade vi vidare längs Skärgårdsvägen de sista 35 km hem till Pargas.

Det har inte blivit så mycket mtb under semestern, förutom Tahko MTB och ett lite längre pass med Syster H här i Pargas. Jag gillar väldigt mycket min nya cykel som jag helst cyklar sandvägar med. Den fungerade ändå väldigt bra också på asfalten under Skärgårdens lilla ringväg. Och efter det har det blivit några längre turer runt Stortervo, till Lemlax och också ända ut till Pargas Port. Eller så värst långt är det ju inte, 26-27 km ena vägen, och efter en paus med öl gick det smidigt hem, eftersom temperaturen den kvällen sjönk lämpligt till hemfärden.

Skärgården är väl inget paradis för t.ex. landsvägscyklister. Asfaltvägarna är i ganska dåligt skick och så finns det inte så många rutter där man inte behöver köra fram och tillbaka samma väg. Därför passade jag också på att cykla hem från svärföräldrarna på söndag kväll. Det kan vara en intressant tur det med, bland annat beroende på vinden, men man kan väl säga att vinden inte var helt emot mig den kvällen. Det var mest sidovind från öster, som ibland var lite sned medvind och ibland lite motvind. Eftersom det rullade på rätt så bra efter första 10 km så bestämde jag mig för att köra lite intervaller. Det passade annars också bra, eftersom jag inte ville spendera hela kvällen på cykel den här gången, och det skulle vara lättare att köra intervaller på lite jämnare rutt (det blev mer kuperat först efter St Karins).

Jag var alltså rätt så mör i kroppen när jag kom hem, efter 60 km och 2 h 20 minuter på cykeln. Men nöjd var jag. Kanske det alltså var lika bra att det inte blev någon cykelorientering idag i +31 graders värme. Men så synd, eftersom jag gärna deltar när någon gör sig besväret att planera och ordna.

Det har varit varma dagar, men jag måste säga att det inte har känts så olidligt på cykeln. Om jag skulle löpträna så tror jag att jag hade fått planera lite mer noggrant. Nu har jag t.ex. cyklat mitt på dagen. Det har gått bra bara jag haft tillräckligt med dryck och energi med mig. Någon ny rutt har jag testat på och fått tips om andra nya, som jag sätter i bakfickan tills jag nästa gång ska ut på hojen.

Nu kallar arbetet och vardagsrutiner igen, och jag får ta lite paus från cyklingen, vilket känns helt okej egentligen. Det får bli lite styrkepass i trädgården istället, då det finns tid, någon kväll här och där.