top of page

Träning under familjesemestern

Förra veckan var jag med familjen på semester. Då är ju prioriteringen tid med familjen och träningen sker definitivt då när det passar för resten av familjen. Planen innan var att träna på morgonen innan frukost. Problemet var att det inte gick att smyga sig ut från rummet, utan att väcka barnen.

Utsikt mot morgonens berg

Endast en morgon lyckades jag ta mig ut på morgonlänk, och då sprang jag först ett varv runt golfbanan och sedan ner till en kulle mellan Los Cristianos och Playa de las Américas. Hann precis upp på berget i tid till soluppgången. Sedan snabbt tillbaka till hotellet för frukost med familjen.

Soluppgång över Playa de las Américas

Hotellet där i övre kanten av golfbanan

De andra gångerna jag hann ut på länk var det sen eftermiddag. En dag vid polen låg jag och såg på en kulle och funderade om jag hinner dit och tillbaka på en timme. Det måste ju prövas i alla fall. Först behövde jag ta mig genom en livligt trafikerad rondell och under motorvägen, sedan var det bara färdiga gator som väntar på att någon ska börja bygga och sista biten stig uppför berget. Det tog 27 minuter att ta mig upp. Eftersom det går fortare att komma ner, blev det att springa i serpentin längs de färdiga gatorna ner, för att få ihop en timmes träning.

Lång väg upp

Nästa dag hade jag siktet inställt på följande topp. När jag startade var jag inte riktigt säker på att jag skulle hinna. Pappa hade rekommenderat stigen längs motorvägen mot flygfältet till och där startade jag. Tror att jag hade viljan att ta mig upp, men visste inte om det fanns någon stig på den här (bak-)sidan av berget. Ju närmare berget jag kom, desto hoppfullare blev jag. Till sist visade det sig att det gick en riktigt bra, men brant stig upp till toppen även på baksidan.

Stigen upp till Montaña de Guaza

Tänkte på att jag inte sagt vart jag tänkt springa åt min man innan start, och att jag därför behöver vara extra noga med var jag sätter fötterna, så jag inte faller nerför berget. Det var ändå en hel del lösa stengar på stigen.

Lite brant och snårigt på vissa ställen

Eftersom siktet var inställt på en timmes länk, började det bli lite tajt med tid för att hinna på en timme. Med en liten bit kvar till toppen tvekade jag om jag skulle fortsätta ända upp, eller svänga om för att hinna tillbaka på en timme. Drivet att komma ända upp var ändå starkare, så jag fortsatte. Det tog till sist 35 minuter upp från hotellet, men då det var brant så räknade jag med att det inte går så väldigt mycket fortare tillbaka till hotellet. Hann inte riktigt på en timme, utan det blev 62 minuter, men det får jag vara riktigt nöjd med.